środa, 24 czerwca 2015

Wyrazy w języku angielskim, które większość osób źle wymawia

Strasznie dawno mnie nie było, to przez wyjazd do teściów. Ominęło mnie przez to niestety ważne wydarzenie, czyli Veganmania we Wrocławiu. Jednak zauważyłam, że co chwilę są jakieś wegańskie wydarzenia (z czego bardzo się cieszę), więc pewnie jeszcze poopycham się tofurnikiem do woli (nigdy go nie jadłam i chcę go w końcu spróbować!).

Od dawna siedział mi w głowie pomysł na ten artykuł. Kiedy miałam na pierwszym roku zajęcia z fonetyki często pojawiały się słowa, które nas zadziwiały ('to się naprawdę tak wymawia??'). Zauważyłam, że wiele osób (również na moim kierunku) popełnia niektóre z tych błędów językowych.

Najczęściej zauważam złe wymawianie słowa:


Ludzie najczęściej wymawiają je: MOŁNTAIN. Prawidłowa wymowa to: MAŁNTIN.
Zapis fonetyczny: /ˈmaʊn.tɪn/
(Tak samo jest z wymową słowa FOUNTAIN)

Kolejne słówko ludzie rzadziej kaleczą, ale również się zdarza:


Nie mówi się: ŁORK, tylko: ŁE(R)K (w brytyjskim angielskim staramy się nie wymawiać literki 'r')
Zapis fonetyczny: /wɜːk/

Jedno z moich ulubionych słów:


Nie mówimy: KENT, tylko: KANT, żeby było słychać przeczenie w zdaniu. Zasada ta nie dotyczy amerykańskiego angielskiego.
Zapis fonetyczny: /kɑːnt/

Chyba mniej znana jest wymowa następnego słówka:


W czasie teraźniejszym wymawiamy je normalnie- RID (długie 'i'). Jednak mało osób wie, że w czasie przeszłym i imiesłowie czasu przeszłego słowo to wymawia się: RED. Czyli zdanie 'I have read this book' przeczytamy: 'aj hew red dis buk'.
Zapis fonetyczny: /red/

Następne słowo jest trochę mniej popularne. Niedawno bardzo się zdziwiłam, bo myślałam, że się je zupełnie inaczej wymawia:

Byłam pewna, że wymawia się je: RISAJP, a tu niespodzianka! Mówimy: RESYPI.
Zapis fonetyczny:  /ˈɹɛs.ɪ.pi/ lub /ˈɹɛs.ə.pi/

Wiele osób (w tym ja do niedawna) źle wymawia słowo:


Wydawałoby się, że trzeba je wymawiać DELEJT, prawda? A tu nie, prawidłowa wymowa to: DYLIT/DILIT.
Zapis fonetyczny: /dɪˈliːt/ lub /dəˈliːt/

I na zakończenie bonus- trudne słowo:

Znaczenie tego słowa to 'wymowa', a wymawia się je: PRONANSIJEJSZYN.
Zapis fonetyczny: /pɹəˌnʌnsiˈeɪʃən/

Staram się mówić jak najbardziej poprawnie (również w języku polskim) i uszy mnie bolą, gdy ktoś mówi włanczać.
Mam nadzieję, że kogoś zaskoczyłam przynajmniej jednym słówkiem :)

4 komentarze:

  1. Ja ledwo mówię po angielsku a Ty mi z poprawnościa wyskakujesz. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Twoje poradniki odnośnie angielskiego! Ten i wcześniejszy też! Więcej proszę! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Ci się podoba! :)
      Ostatnio niestety mam brak weny i małe załamanie jeśli chodzi o pisanie. Poczekam aż mi minie i jak zawsze nagle wpadnie mi do głowy pomysł na artykuł :)

      Usuń

Obraźliwe komentarze będą usuwane.